Haj äter haj... Om varför man bör (och inte bör) ta Haj-hot på allvar...


Tack mamma för tips av artikel.
För den som inte vet om det så reste jag längs hela Australiens östkust för 3 år sedan.

Längst tid befann jag mig i vackra Byron Bay där jag brukade simma med ett glatt gäng morgonsimmare och dyka dagligen. Morgonsimmarna var en härlig grupp med främst äldre människor, som varje morgon samlades nere på stranden och först promenerade längst stranden (se bilden) för att sen simma tillbaka cirka 2 km. Därefter kaffe och prat på The Beach Hotel.
En härlig vana som jag också vill ägna mig åt när jag blir äldre :)

Hur som helst!
Jag gick även en australiensisk livräddarutbildning och för att göra en jättelång historia kort så badades det och spenderades väldigt mycket tid i och kring vattnet.

Plötsligt började jag höra rykten om en stor vithaj...

Längs östkusten passerar massor av valar varje år (runt oktober) och bland de sista valarna, där de sjuka valarna eller val-mammor med ungar simmar, finns det också stora vithajar som bidar sin tid.

En dag på bevakning så hade jag båtutbildning. Jag var precis klar med mitt pass och båten åkte ut med 3 andra livräddare. De hann inte speciellt mycket mer än 30 m förrän de panikvände in och skriker att det är en stor haj i vattnet!


Jag nöp mig i armen och funderade på om det här hände på riktigt... Vi som stod kvar på land fick iaf springa längs stranden och ropa till alla turister,
-There´s a shark in the water!
-Get out of the water!
Inom 30 s var vattnet tomt...
Kändes sådär nästa gång det var dags för morgonsimning...

Året därpå blev en kvinna som var ute och paddlade sin ski attackerad av en vithaj precis där jag varit. Hajen välte skin och hon for i vattnet men när den kom tillbaka för att mumsa på henne så nitade hon den med sin paddel. Det fungerade tydligen för hajen blev lite förvirrad och hon lyckades komma in till land.

Jag vet inte vad statistiken är nuförtiden men för något år sedan så var det ungefär en person per år som blev uppäten av en haj och ofta en surfare i Australien...

Så med de oddsen så kan man ju inte gärna stå över ett litet dopp i det blå ;)

1 kommentarer:

Anonym sa...
29 oktober 2009 kl. 07:20

Oj va spännande! Tur att jag, vad jag vet, endast har badankor i mina bad.... Emma tackade så mycket föesten! Kram L

Leave a Comment

Back to Home Back to Top Rotan. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.